بخوانید از زبان استاد بزرگ شهید مرتضی مطهری:

 تصاویر زیباسازی ، کد موسیقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نویسان ، تصاویر یاهو ، پیچک دات نت www.pichak.net

 

وقت آن است که غرب مانند همه زمانهای دیگر با همه تقدمی که در علوم و صنایع دارد

فلسفه زندگی را از شرق بیاموزد .(اخلاق جنسی /ص 28)

زنان در طول تاریخ تنها مولد و زاینده مردان و پرورش دهنده جسم آنها نبوده اند بلکه

الهام بخش و نیرو دهنده و مکمل مردانگی آنها نیز بوده اند .

(آینده انقلاب اسلامی ایران / ص 225) 

دموکراسی در اسلام یعنی انسانیت رها شده ودر غرب یعنی حیوانیت رها شده؛ بنابراین

آزادی و دموکراسی در قاموس اسلام جنبه انسانی دارد و در غرب جنبه حیوانی .

( آینده انقلاب اسلامی ایران / ص 272)

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳٩٠ | ۱:٢٧ ‎ب.ظ | نویسنده : انسان | نظرات ()

خمس نیز حق الناس است

قرآن کریم در آیه 41 سوره انفال می فرماید:

ای مومنان ! بدانید که هرچه به شما غنیمت و فایده رسد ، خمس آن خاص خدا و

رسول وخویشان او ویتیمان و فقیران و در راه ماندگان است.

از امام عصر (عج) نقل شده است که فرمودند: نفرین خدا وملائکه و همه مردم بر کسی

که درهمی از مال ما (خمس ) را حلال بشمارد (نپردازد). « بحار ،ج 93 ،ص 158»

همچنین فرمودند : کسی که چیزی از مال ما را بخورد ؛[در حقیقت ] آتش در شکم خود

فروبرده است. « وافی ،ج6 ،ص 277»

امام صادق (ع) فرمودند: یک درهم که به امام  داده شود ، وزن و ثواب آن از کوه احد

،سنگین تر است.

خمس نیز از مظالم عباد است که در قیامت مورد سوال ومحاسبه قرار می گیرد واز

مصادیق اعمال عمومی و بیت المال به حساب می آید .شیعه نباید مسئله خمس را دست

کم بگیرد ودر پرداخت آن سهل انگاری کند؛ زیرا عدم پرداخت خمس یا زکات ، علاوه بر

بی برکتی و عذاب آخرت ، عامل حرام شدن خوراک و پوشاک ، عدم قبولی اعمال و

عبادات ونا صالح شدن اولاد می کردد.

البته باید خمس را به مستحق آن پرداخت کرد؛ زیرا خمس امانت است و باید به اهلش

داده شود . بسیاری افراد هستند که به خمس دهنده مراجعه می کنند و او نیز از روی

سادگی یارو در بایستی ،خمس را تحویل آنان می دهد.

بنا بر همین است که مراجع عظام تقلید ، قید می کنند که خمس به دست خودشان یا وکیل

آنان برسد و قبض رسید دریافت شود ؛ وگرنه دینشان ادا نگردیده است .

 تصاویر جدید زیباسازی وبلاگ , سایت پیچک » بخش تصاویر زیباسازی » سری ششم www.pichak.net کلیک کنید

باشد که همگی به این حکم الهی عمل کنیم......


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : جمعه ۳٠ اردیبهشت ۱۳٩٠ | ۱۱:٢٦ ‎ق.ظ | نویسنده : انسان | نظرات ()

زکات ، یکی از مصادیق بیت المال است که جنبه حق الناس

دارد.

زکات از اموال عمومی محسوب میشود و باید عادلانه مصرف

شود، همچنین زکات بدهکاری امانتی است که اگر مالک ، آن را

از مال خود جدا نکند ونپردازد، خیانت در امانت کرده و ضامن

حقوق نیازمندان است.

وقتی زکات به مال شخصی تعلق گرفت ، پرداخت آن ، واجب

ودر غیر این صورت کاراو حرام و تصرف در بیت المال است.

خداوند تأمین نیاز های جامعه ، به ویژه فقیران را از راه زکات قرار

داده است.

امام رضا (ع) می فرمایند: خداوند زکات را [به ده دلیل] واجب

گردانید: 1- نیاز فقرا برآورده شود؛ 2- اموال ثروتمندان پاکیزه

گردد؛ 3- اموال آنها از بلا حفظ شود؛ 4- افراد سالم ، خود را در

برابر بیماران ونیازمندان مسئول بدانند؛5- سبب ترفیع درجات 

اهل ایمان گردد؛ 6- پرداخت زکات ، ادای شکر نعمت های الهی

است ؛ 7- سبب افزایش مال می گردد؛ 8- محبت میان مردم

رشد می کند ؛9- ضمن کمک به فقرا، دین آنان نیز تقویت می

گردد؛ 10 – ثروتمندان به یاد فقرا و آخرت می افتند.

(علل الشرایع ، ج 3 ،ص 369 )


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳٩٠ | ٦:٥٢ ‎ب.ظ | نویسنده : انسان | نظرات ()


بخشى از خطبه زهرا (س)

حضـرت زهـرا(س) در آن سخنزانـى معروفـش در مسجـد فـرمـود:

خـداونـد ایمـان را بـراى تطهیـر شمـا از شـرک قـرار داد،

و نماز را براى پاک شدن شما از تکبر،

و زکـات را بـراى پـاک کـردن جـان و افزونـى رزقتان،

و روزه را براى تثبیت اخلاص،

و حج را براى قوت بخشیدن دین ،

و عدل را براى پیراستن دلها،

و اطاعت ما را براى نظم یافتن ملت،

و امـامت مـا را بـراى در امـان مـانـدن از تفرقه،

و جهاد را براى عزت اسلام،

و صبر را براى کمک در استحقاق مزد،

و امـر به معروف را بـراى مصلحت و منـافع همگـانـى ،

و نیکـى کـردن به پـدر و مـادر را سپـر نگهدارى از خشـم ،

و صله ارحام را وسیله ازدیاد نفرات،

و قصاص را وسیله حفظ خون ها،

و وفـاى به نذر را بـراى در معرض مغفـرت قـرار گـرفتـن ،

و به انـدازه دادن تـرازو و پیمـانه را بـراى تغییـر خـوى کـم فـروشـى،

و نهى از شـرابخـوارى را بـراى پـاکیزگـى از پلیـدى ،

و دورى از تهمت را بـراى محفـوظ مـاندن از لعنت،

و تـرک سـرقت را بـراى الزام به پـاکـدامنى ،

و شـرک را حـرام کـرد بـراى اخلاص به پـروردگـارى او ،

بنابـرایـن ، از خـدا آن گـونه که شایسته است بتـرسید و نمیرید، مگر آن

که مسلمان باشید،

و خـدارا در آنچه به آن امر کرده و آنچه از آن بازتان داشته است اطاعت

کنید،زیرا که "از بندگانـش ، فقط آگاهان، از خـدا مـى ترسند."

( سـوره فاطر آیه28 )

منبع: (احتجاج طبرسى ، ص 99، چاپ سعید.)


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : چهارشنبه ٧ اردیبهشت ۱۳٩٠ | ۱٢:٥٢ ‎ب.ظ | نویسنده : انسان | نظرات ()

امام علی (ع) تا آنجا نسبت به

بیت المال حساسیت نشان می

دادندکه طی بخشنامه ای بی

نظیر، کارمندان دولت را به صرفه

جویی و دقت در ضرر نزدن به

بیت المال ، سفارش کرده ،

می فرماید: « نوک قلم ها را تیز

کنید[ تا حروف ریز نوشته شود

و کاغذ کمتری مصرف شود] ؛

سطر ها را نزدیک به هم

بنویسید( فاصله بین سطرها

زیاد نباشد تا کمتر جا بگیرد) ؛

مطالب اضافی و غیر ضروری را

برای من ننویسید؛ فقط به

مطالب لازم و حساس توجه

داشته باشید و از زیاده نویسی

پرهیز کنید. همه این موارد برای

این است که به بیت المال زیان

وارد نشود؛ زیرا اموال عمومی

خسارت بردار نیست.

کارمندان ، مسئولان ادارات و

مدیران ، جمله های بالا را مرور

کنند و عملکرد خود وسازمان

خویش را با آن مقایسه نمایند

که آیا این همه کادو، سکه ،

دکوراسیون و ... با بخشنامه

علی (ع) همخوانی دارد؟

(خصال ، ص310)

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : دوشنبه ٥ اردیبهشت ۱۳٩٠ | ۱:٠٦ ‎ب.ظ | نویسنده : انسان | نظرات ()

 اموال عمومی

 

اموال وامکاناتی که دراختیار

انسان هااست,برخی مالکیت

شخصی و فردی دارد ؛مانند

لباس، خانه، اتومبیل، مغازه،

ملک و...؛ ولی بعضی از

امکانات در جامعه، عمومی

هستند و حق استفاده آن با

عموم مردم است و همه در آن

شریک اند.

صاحب حق که حکومت است،

آن را به وکالت از مردم،در

جهت مصلحت عامه مصرف

 می کند؛ مانند:بیابان ها،جنگل

ها، دریاها، و...که از آن به

"بیت المال یا اموال عمومی"

تعبیر می شود. همان گونه که

تصرف در اموال شخصی

انسان ها جایز نیست، تصرف

 در اموال عمومی نیز حرام

است. بعضی ها از اموال

 شخصی خودشان مراقبت می

کنند و اگر کسی به آن تجاوز

کند، سخت آشفته شده،

عکس العمل نشان می دهند؛

اما همان افراد، اموال عمومی

یا به اصطلاح بیت امال را

قابل تجاوز دانسته،نه تنها

ازآسیب رساندن دیگران

جلوگیری نمی کنند؛بلکه

خودشان با کمال میل آن را

تصاحب می کنند؛ در صورتی که

تجاوز به اموال عمومی بسیار

سخت تر و خیانت در آن بسیار

فجیع تر است.

حساسیت امیر مومنان (ع)در

مورد اموال عمومی و عدم

جواز حیف  و میل بیت المال،

کم و بیش به گوش ما رسیده؛

ولی کمتر به این نکته توجه

 شده است که هر کس اموال

عمومی را ضایع کند،محاسبه

اش در قیامت،شدیدتر و

 

پاسخگویی اش بسیار مشکل

تر خواهد بود؛زیراشاکی یک

نفر نیست؛بلکه عامه مردم

مدعی اند؛به عنوان مثل:یک

اتوبوس شرکت واحد که از

اموال عمومی و برای عموم

مردم تهیه شده است،اگر

توسط هواداران فلان تیم

شکست خورده آسیب

ببیند و به آن خسارت وارد

شود،در قیامت یک شاکی

نخواهد داشت؛بلکه تمام

کسانی که آن سهیم بوده اند

مدعی خواهند شد که بدون

شک از عهده آن تعداد شاکی

بیرون آمدن،کاری بس دشوار

خواهد بود.

 

 

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : دوشنبه ٥ اردیبهشت ۱۳٩٠ | ۱٢:٤٠ ‎ب.ظ | نویسنده : انسان | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.