این داستان ادامه دارد

اعتراف میکنم در این مورد دقت زیادی نکردم و شاید بهتر میبود عکس هایی هم از لباس های سنتی می گذاشتم.

اما پرنیان عزیز!

بحث بر سر مدل لباس جدید و قدیم یا سنتی و مدرن نیست بحث بر سر واژه

ناب" حجاب" است .

پرنیان میگه: <<نا سلامتی اینها باید شبانه روز در مقابل دیدگان و چشمان همایونی رفت و آمد میکردند . طبیعی ست که بسیار زیبا و شسته رفته و  ترگل ور گل لباس بپوشند...! این رو از این باب گفتم که بدانید زن ایرانی همیشه حجاب داشته، و سر انداز های بلندی را بروی سر و تا نزدیکی پاهای خود به سر میکرده، و همین چادر امروزی ما تکامل یافته همان است "شعور زنان ایرانیٍ قبل از اسلام را میتوانید در کتاب خدمات متقابل اسلام وایران استاد شهید مطهری مشاهده کنید"... تا بعضی ها سوء برداشت نکنند و چند روز بعد به بهانه پیروی از اژداد روسری از سر بر ندارند...>>

از طرفی هم  " ایران قبل از اسلام از خود دارای تمدنی درخشان و
باسابقه بوده و این تمدن سابقه طولانی داشته است ، دیگر اینکه این تمدن‏
در دوره اسلامی مورد استفاده واقع شده و به قول پ . ژ مناشه :
ایرانیان بقایای تمدن تلطیف شده و پرورده‏ای به اسلام تحویل دادند که بر
اثر حیاتی که این مذهب در آن دمید جان تازه گرفت " این را استاد شهید مطهری در همین کتاب صفحه 375 می فرمایند.

این حقیر هم عرضم همین است. مگر نه اینکه ایران دارای تمدن درخشان وبا سابقه بوده؟ پس این تمدن را باید حفظ کرد و قدرش را هم دانست؛ این تصاویر گویای این است که قبل از اسلام تمام ادیان آسمانی حجاب و پوشش زن را واجب و لازم شمرده اند و جامعه بشری را به سوی آن دعوت کرده اند.

از طرفی هم پرنیان میگه :

زن درباری آمده است تا شریک عیش و نوش های درباریان باشد و ولیعهد پس بیندازد، خدا و پیغنبرش کجا بود...؟

اما اگر همه شاهان به دنبال عیش ونوش و هوس رانی بودن این تمدن به وجود نمی آمد و گذشته از اون اگر هم زنان دربار شریک عیش ونوش بوده اند بازهم پو شش مناسب و پوشیده ای داشته اند.

از این بحث هم که بگذریم فرم ومدل لباس در جامعه یکسان بوده و اشراف زاده و مردم عادی فقط در نوع و جنس و بافت پارچه با هم  تفاوت داشته اند جدا از اینکه هر منطقه پوشش خاص خود را داشته است .

جا داره چند تا عکس از دوره قاجار رو هم نمایش بدم تا به قول استاد گرامی آقای سلمان سرمد چاقچول نباشه

 

عکس فرح السلطنه و تاج الملوک و افسر الملوک

عکس تاج السلطنه دختر دوم ناصر الدین شاه

عکس دختران ثروتمند دوره قاجار

عکس دختر کردستانی در حرم سرای دربار قاجار

در ضمن چه اشکال داره عکس فرح جون هم باشه؟؟؟

 

به قول پرنیان:

من نمیدانم پس این لباس بلند و پر چین و روسری بلند زن عشایر از کجا آمده؟؟؟

یا چادر پیچیدن زن بندری تا پایین پا به دور خود و زدن نقاب؟؟؟

یا لباس بلند و روسری تا نزدیک پای زن ترکمن؟؟؟

ووو

 چرا از این ها در عکس ها خبری نیست؟؟؟

بگم؟ چون زن درباری چه کارش به شیر دوشیدن و تور بافتن و چوپانی کردن و بچه داری؟

عرض کنم خدمتتون که اگر چه اصل و پایه لباس های سنتی حفظ شده امابا کمی دقت  متوجه خواهید شد که دیگه خبری از نقاب زن بندر نیست و چادر هاشون آنقدر نازک شده که تمام بدن و رنگ و طرح پارچه زیر چادر رو میشه تشخیص داد . همین چادر را به نحوی روی دوش خود می اندازد که موها و گردن و گوش ها وگوشواره کاملا نمایان است.

و یا در پوشش زنان عشایر بسیارند آنهایی که سربند و چارقد های نازکی به سر میکنند که گویی چیزی نپوشیده اند!!!

 حال اگر لباس اشرافی قدیم را با کنون مقایسه کنیم باز هم تفاوت آشکاره هر چند در زمان حال اشراف زاده و دربار وجود نداره اما ثروتمندان دوره ما حکم همون اشراف رو دارند مهمونی ها و پاساژها و ... رو ببینید ! اکثرا یا خیاط پارچه کم آورده یا یک قسمتش رو فراموش کرده بدوزه ؛که لازم نمیدونم عکسی در این باره قرار داده بشه.

اگر هم مدل لباس برای عروسی و ... خواستید در خدمتم همه مدلیش رو براتون ردیف میکنم.

ضمن اینکه چه اشکال داره از همین مدل های قدیمی دوباره استفاده بشه ؟؟؟ هم زیباهستند و هم پوشیده !!!

این رو هم در مورد عکس آخر بگم که اگر چه کوچه بازاریه اما حداقل تفاوت پوشش رو خوب نشون میده که بر خلاف نظر پرنیان قابل قیاس است یکی تکامل پیدا میکنه و پوشش کامل تر میشه یکی هم نزول میکنه و پوشش ناقص تر میشه ؛اینه که "سیر تکامل صعودی یا نزولی " میشه علامت سوال؟

 

/ 5 نظر / 30 بازدید
یاشار بهارلو

سلام رفتم سایت پرنیان هم دیدم مطالب قبل جفتتون هم خوندم.نویسنده پرنیان که به نظر میاد خانوم باشه چون سایتش خیلی دخترونه هست.شما رو نمیدونم چی صدا کنم؟چرا تمرکز کردید رو حجاب قاجار؟موضوع زیاده. خانوم پرنیان به نظرم اومد از حجاب دفاع میکنه پس چرا مطلب قبلی شما رو به مسخره گرفته؟ تو سایت پرنیان یه آدرس از سینوس بود اونم رفتم ولی نفهمیدم چی بود! حالا همه اینا رو ول کنیم. گردان سایبری عمار یعنی چی؟ یه چیز جالبی هم که دیدم غلطای متن پرنیان بود که شما هم تکرارش کرده بودین. پیغنبر و اژداد. اولی که حتم دارم پیغمبر بوده دومی هم احتمالا اجداد. اجداد از جد میاد اژداد از چی اومده؟[قهقهه] من سایت ندارم تو ساعت اداری میتونم بیام تو اینترنت بگردم. جواب بده که گردان سایبری عمار یعنی چی؟ میام میبینم.

ٍٍُSinus

متشکر از نقد شما بر نقد پرنیان امید است که این فرهنگ در بین بچه های گردان رایج بشه البته در نهایت کمال و ادب و اخلاق

پرنیان

سلام از شما بابت نقدي كه بر نقدم نوشتيد ممنونم. پرواضحه كه اونچه شما در پست اوليه گذاشتید و حتي نقدي كه من از استنباطم نوشتم، بر پايه ي نظريات علمي و مطالعه نبوده، بلكه برداشتي آزاد از ديدن چند عكس بوده كه اين عكس ها هم شايد برداشتي بوده از فردي ديگر از تاريخ، لذا توصيه مي كنم به جاي اينكه متعصبانه به موضوع نگاه كنيم و نقد در نقد بنويسيم، بياييم قدري واقع بين باشيم. ببينيم اقتضائات براي يك برداشت از زماني در چند هزار سال قبل بر چه مباني اي استوار است. بهتر است قبل از ارائه ي هر گونه نظر احساسي دوستان عزيزم را دعوت كنم به مطالعه و تعمق در رابطه با موضوع، شاید با تعمق و برسي بيشتر، به زواياي تازه تري نيز دست يابيم. حقير به جهت تنوير افكار فقط ديدگاه خويشتنم را در باره ي يك برداشت از مثلا حجابي در دو هزارسال قبل ارائه کردم. این که بر چه ادله و معيارهايي مي توان نظري نزديك به واقعيت داد عرض مي كنم، اولا كاوش هاي باستان شناسي. در ثاني كتب تاريخي، نوع دين رايج مردم، ارتباطات با ساير كشور ها، نوع زندگي رايج مردم از نظر شغل عمومي، مثل دامداری و کشاورزی...(ادامه در کامنت بعد)

پرنیان

همه ي اين موارد محقق نخواهد شد مگر با دقت، تاني و درنگ در كتاب هاي مرتبط . ببینید مثلا همین واقعه مشهور کربلا که توسط تعداد زیادی روایت شده، با این که با این که هزار و چهارصد سال از واقعه بیشتر نمیگذرد و ساختار عراق و مردم برای ما مشخص است، چند مقتل برای همین حادثه عاشورا نوشته شده است و هر کدام از دریچه نگاه یک بیننده به رشته تحریر درامده است. پس خوب است دیدگاه های یکدیگر را احترام کنیم و متعصب با آن برخورد نکنیم. در وزین بودن وبلاگ و نوشته های شما شکی نیست ولی من فقط دیدگاهم را راجع به عکس ها بیان کردم. جناب "یاشار بهارلو" ((گردان سایبری عمار)) جاییست که بچه های آن اگر اشکالی در نوشته یکدیگر ببینند آن را به خود آن شخص گوشزد میکنند نه این که چون با چیزی مخالفند یا... آن را در جایی دیگر مطرح کنند. انسان عزیزم منتظرت هستم _ دوستت پرنیان

پرنیان

سلام با از میم مادر تا رزمگاه ایستادگی بروزم، منتظرتان هستم.